Unblackboxing IT Certifications: A Decompositional Analysis of IT Certifications in Electronic Markets and their Impact on Customer and Platform Provider Perceptions

The DFG is funding the research project “Unblackboxing IT Certifications: A Decompositional Analysis of IT Certifications in Electronic Markets and their Impact on Customer and Platform Provider Perceptions”

The German Research Foundation (DFG) is funding a new research project for two years. The Project is a joint research project of Professor Sunyaev (Chair for Information Systems and Systems Engineering, University of Kassel) and Professor Benlian (Chair for Information Systems & E-Services, Darmstadt University of Technology).

Goal of the research project:

Buying in electronic markets has become an important part of everyday life during the twenty-first century. Yet, customers are facing new uncertainties (i.e., platform security issues or malicious online platform providers) and an increasing vulnerability regarding frauds (i.e., sharing sensitive (payment) information) compared to brick-and-mortar markets. These uncertainties and frauds make many customers reluctant or doubtful to engage in exchange relationships with online platform providers. To counteract these issues, practitioners and academics recommend to use and embed IT certifications, thereby reducing uncertainties and fostering the development of stable electronic markets. 

However, the academic literature presents a pattern of inconsistent findings with regard to intended effects of such certifications. Moreover, previous studies primarily focus on whether or not displaying a certification has an impact on customers´ perception. Yet, a comprehensive analysis on which certification elements are essential for a certification to be effective has been neglected. Therefore, this project aims to identify and measure how different certification configurations influence customers´ and platform providers´ perceptions and thus IT certification´s effectiveness. Further on, previous literature has merely focused either on the customer or the platform provider perspective. Hence, as a second objective of this research project, we aim to compare and analyze perceptions of customers and providers to resolve emerging conflicts, and thereby increase certification effectiveness. Finally, various research has argued and shown that customers are not familiar with certifications, tend to have a limited understanding of embedded assurances or misunderstand them altogether, resulting in calls for innovative and informative certification designs. To address this gap, this research project analyzes how to design and display certifications to foster their effectiveness. Hence, this research project will result in essential insights about certification structuring, customers´ and providers´ perceptions about certifications, and finally certification design. Project findings will provide a fundamental basis for future research, enabling scholars to extensively and profoundly analyze IT certifications in electronic markets.

 

Contact partner University of Cologne/ University of Kassel

Ali Sunyaev
sunyaev(at)wiso.uni-koeln.de

Sebastian Lins
lins(at)wiso.uni-koeln.de

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German version:

Förderung des DFG-Forschungsantrags „Unblackboxing IT Certifications: Eine dekompositionelle Analyse von IT-Zertifikaten in elektronischen Märkten und ihren Wirkungen auf Kunden- und Plattformanbieterwahrnehmungen“

Die Deutsche Förderungsgemeinschaft (DFG) fördert ein neues Forschungsprojekt im Themenfeld von IT-Zertifikaten, das von Prof. Dr. Sunyaev (Fachgebiet Wirtschaftsinformatik und Systementwicklung, Universität Kassel) in Zusammenarbeit mit Prof. Dr. Benlian (Fachgebiet Information Systems & E-Services, Technische Universität Darmstadt) erforscht wird. Das Projekt hat eine aktuelle Gesamtlaufzeit von 24 Monaten.

Ziel des Forschungsprojekts:

Elektronische Märkte sind durch ihre einfache Handhabung und Allgegenwärtigkeit zu einem zentralen Bestandteil des alltäglichen Lebens im 21. Jhdt. geworden. Im Vergleich zu traditionellen Märkten in der offline-Welt herrschen eine Vielzahl neuartiger Unsicherheiten (bspw. bezüglich der IT-Sicherheit von online Plattformen oder in Bezug auf böswilliges Verhalten eines Plattformanbieters) und eine erhöhte Anfälligkeit für Missbrauch (bspw. Verkauf von persönlichen (Zahlungs-) Daten). Daher zögern viele Käufer online Geschäfte abzuschließen oder hegen Zweifel an dem Anbieter einer online Plattform. Um Unsicherheiten zu reduzieren und die Entwicklung stabiler elektronischer Märkte zu unterstützen, werden in der Forschung und Praxis IT- Zertifikate als bewährtes Mittel herangezogen.

Allerdings zeigt die bisherige Forschung ein uneinheitliches Bild in Bezug auf die Wirksamkeit von Zertifikaten auf. Zudem wird in den meisten Zertifizierungsstudien lediglich untersucht ob ein angezeigtes IT-Zertifikat eine Wirkung auf den Kunden hat oder nicht. Eine tiefgreifende Analyse zur Beantwortung der Frage, welche Elemente (bzw. Elementkonfigurationen) innerhalb eines Zertifikats ausschlaggebend für die Wirksamkeit sind, wurde bisher vernachlässigt. Vor diesem Hintergrund ist es das erste Ziel dieses Projektes zu untersuchen, wie strukturelle Unterschiede zwischen Zertifikaten die Wahrnehmungen von Kunden und Plattformanbietern, und die Wirksamkeit beeinflussen. Ferner zeigt eine Betrachtung der Literatur, dass sich Zertifizierungsstudien auf Fragestellungen einer Marktseite - d.h. entweder auf Kunden oder Plattformanbieter - konzentriert haben. Daher wird als zweites Ziel dieses Projektes ein Abgleich ihrer Wahrnehmungen zu Zertifikaten, und eine Untersuchung der Auswirkungen unterschiedlicher Sichtweisen vorgenommen, um mögliche Konflikte aufzulösen und die Wirksamkeit von Zertifikaten zu erhöhen. Schließlich zeigen vorangegangene Studien auf, dass Kunden auch heutzutage nur ein begrenztes Wissen und mangelnde Erfahrung mit Zertifikaten aufweisen, und daher transparentere und informativere Darstellungsvarianten von Zertifikaten benötigt werden. Um diese Lücke zu schließen, fokussiert sich das Projekt abschließend auf die optimierte Darstellung von IT-Zertifikaten, um ihre Wirksamkeit zu erhöhen. Durch das Forschungsprojekt lassen sich somit grundsätzliche Erkenntnisse über die Gestaltung, Wirkung und Darstellung von Zertifikaten in elektronischen Märkten gewinnen. Die erwarteten Ergebnisse des Forschungsvorhabens schaffen die Grundlage für eine strukturierte und tiefgreifende Erforschung von IT-Zertifikaten.

 

Ansprechpartner der Universität zu Köln/ Unviersität Kassel

Ali Sunyaev
sunyaev(at)wiso.uni-koeln.de

Sebastian Lins
lins(at)wiso.uni-koeln.de